Veelgestelde vragen

Gestion zet veelgestelde fiscale en financiële vragen (én de antwoorden) voor je op een rij.
Zit jouw vraag er niet bij? Stuur ons een mail: e.rijnders@kantoorgestion.nl of bel: 0180-39 74 25.

FAQ’s

Gestion zet veelgestelde fiscale en financiële vragen (én de antwoorden) voor je op een rij.
Zit jouw vraag er niet bij? Stuur ons een mail: e.rijnders@kantoorgestion.nl of bel: 0180-39 74 25.

Hoe richt ik mijn zakelijke administratie in?
Een goede en overzichtelijke administratie is voor een ondernemer essentieel. Voor de meeste administraties werkt het onderstaande 7-puntenmodel: 

  1. Open een zakelijke bankrekening, zo kun je eenvoudig zakelijk en privé scheiden;
  2. Maak een digitale administratiemap aan en voeg zeven submappen toe met de namen: bank, kas, verkopen ontvangen, verkopen te ontvangen, inkopen betaald, inkopen te betalen en belastingen.
  3. Bewaar in de belastingen-map de btw-aangiften, de aanslagen Inkomstenbelasting en dergelijke.
  4. Betaal privé-uitgaven van je privérekening. Voor bijvoorbeeld inkomstenbelasting kun je (mits je het consequent doet) een uitzondering maken;
  5. Scan de ontvangen verkoopfacturen. Begin de naamgeving met het factuurnummer, gevolgd door de naam van je klant. Berg op volgorde van factuurnummer op;
  6. Scan de inkoopnota’s en berg deze op alfabetische volgorde op. De naamgeving van je inkoopfactuur begint met de naam van de leverancier, gevolgd door het factuurnummer;
  7. Om de vindbaarheid van de betalingen en ontvangsten via kas en bank van de verkoop- en inkoopnota’s te verhogen, adviseren wij de betalings- of ontvangstdatum op elke factuur te vermelden.

Tip: het scannen van facturen en nota’s gaat ook heel makkelijk via je smartphone.

 

Welke structuur werkt het beste voor mijn bv?
Een mogelijkheid is om je bv op te splitsen in een aparte holding en een werkmaatschappij. Of dit verstandig is, hangt met name af van de behoefte om vermogen apart te kunnen beschermen in de holding, zodat dit behouden blijft mocht een werkmaatschappij failliet gaan. Past deze holdingstructuur ook bij jouw onderneming? Maak een afspraak voor een verhelderend adviesgesprek.

Is het verstandig om een fiscale eenheid aan te gaan tussen de holding en werkmaatschappij?
Of het slim is, hangt af van de risico’s. Het nadeel van een fiscale eenheid is dat bij faillissement van de ene bv de fiscus geld kan halen bij de andere bv. Een voordeel is dat eventuele verliezen onderling kunnen worden verrekend. Wat is in het geval van jouw onderneming de beste keuze? Neem gerust contact met ons op: in een persoonlijk adviesgesprek zetten we alle voor- en nadelen op een rij.

Is het slim om dit jaar dividend uit te keren?
Een bv betaalt belasting over de winst. Die winst wordt vervolgens doorgaans toegevoegd aan de Algemene Reserve. Bij een positief eigen vermogen en zonder dreigende problemen mag dividend worden uitgekeerd waarover de bv belasting betaalt: dividendbelasting en belasting in box 2 over voordelen uit aanmerkelijk belang. Je kunt de winst óók in de zaak laten staan, bijvoorbeeld om ermee te gaan investeren of beleggen. Wil je graag advies op maat? Neem direct contact met ons op voor een afspraak.


Welke datum van de factuur gebruik ik voor de belastingaangifte?
De factuurdatum bepaalt bij welke periode een factuur hoort, dus niet de datum van betaling of van ontvangst.

ADRES

Narcis 37
2925 XC Krimpen aan den IJssel

TELEFOONNUMMER

Copyright © Gestion Administratiekantoor
question-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram